Recycle Sint
08 november 2018

Recycle Sint aan zet

Locatie: Nederland - Drenthe

Over een paar weken vieren we Sinterklaas. Voor veel ouders levert dat stress op. Cadeautjes zoeken, geld uitgeven en die decembermaand is al zo duur. Daarnaast komen ook nog de morele bezwaren. Is het nog wel van deze tijd allemaal nieuwe spullen te blijven kopen? Het is een doorn in het oog van Elif Algu van Brand Social Impact bureau ‘Branding A Better World’. Zij bedacht Recycle Sint, een speelgoedruilmarkt. En met succes: inmiddels organiseren de komende weken meer dan vijftig lokale initiatiefnemers in heel Nederland hun eigen Recycle Sint.

Ook in Drenthe kun je ruilmarkten van Recycle Sint bezoeken. Op 10 november kun je met jouw ruilgoed terecht in de Bwb School in Dalen en op 23 november aan de industrieweg 10 in Zuidwolde. Wil je zelf ook een ruilmarkt organiseren, klik dan hier voor meer informatie en download de toolkit.

Algu: “Overconsumptie is echt niet meer van deze tijd. Vraag het aan elke ouder die je kent. Iedereen heeft teveel speelgoed. Soms ligt het nog maanden in de verpakking in de kast. Waarom zouden we dan nog nieuwe spullen kopen? Het is veel slimmer om te ruilen en zo ook nog eens een steentje bij te dragen aan het milieu.’ Algu gelooft dat duurzaamheid ook leuk mag zijn. Daarom organiseert ze inmiddels voor de zesde keer de speelgoedruilmarkt: ‘Het is niet alleen een groen initiatief, maar ook nog eens hartstikke gezellig, slim en -niet onbelangrijk- goed voor de portemonnee.”

Over Branding A Better World

Algu zet zich met ‘Branding A Better World’ in om bedrijven en organisaties te koppelen aan een maatschappelijk thema en zorgt er voor dat het idee ook daadwerkelijk van de grond komt om er een win, win, win van te maken voor alle betrokken partijen. Met Recycle Sint gaat Branding A Better World verder dan alleen een probleem in de maatschappij aankaarten en bewustwording creëren: “We zetten een beweging op gang die daadwerkelijke verandering brengt. Door speelgoedruilmarkten te organiseren en anderen op te roepen dit ook te doen communiceren we niet door hard te roepen, maar door actie te ondernemen. Zo maken we écht impact, en dat motiveert mij enorm”.