Rijden op waterstof
21 maart 2017

Het einde van de dieselbus in zicht

Locatie: Drenthe & Groningen

“We zetten in op zowel waterstof als batterijen. Zo kunnen wij leren welke van beide duurzame aandrijflijnen het beste werkt voor Qbuzz.” Tim van Twuijver is projectmanager duurzaamheid bij het vervoersbedrijf Qbuzz. Hij vertelt ons met trots over de eerste duurzame bussen die in Drenthe en Groningen gaan rijden.

“Vanaf december 2017 rijden er twee bussen op waterstof tussen Delfzijl en Assen. Tussen airport Eelde en Groningen worden twee batterij-elektrische bussen ingezet. Het is natuurlijk een fractie van het totaalaantal bussen dat er in Groningen en Drenthe rijden, maar de eerste stap is gezet. We willen met deze vier bussen vooral ervaring opdoen en erachter komen hoe we deze bussen op grotere schaal kunnen gaan inzetten.”

Waarom zijn jullie aan het verduurzamen?

“Wij willen bijdragen aan een schone en gezonde leefomgeving en zetten daarom in op duurzaam openbaar vervoer. Eén van de beleidsdoelen van de overheid is dat in 2025 alle nieuw geproduceerde bussen geen emissies meer mogen uitstoten. In 2030 mogen er zelfs helemaal geen CO2-uitstotende bussen meer op de weg rijden in Nederland, dat is dan ook het einde van de dieselbus. We zijn nu al druk bezig om die doelstelling te behalen.”

Wat zijn de duurzame plannen van Qbuzz?

“Qbuzz heeft twee grote doelen. Het eerste doel is om alle bussen te laten rijden op zowel waterstof als elektriciteit. Het tweede doel is om ervoor te zorgen dat energievoorzieningen, zoals het opladen van de bussen en het maken van waterstof, groen zijn. Op dit moment laden we de bussen op met 100% groene energie, opgewekt in Nederland.”

Wat is het verschil tussen waterstof en elektrisch?

"De mogelijkheden om het aantal waterstofbussen op te schalen worden momenteel ook bekeken"

“De motoren van beide bussen zijn elektrisch, alleen de manier van energieopwekking is net even iets anders. De elektrische bussen hebben accu’s die de energie opslaan, bij waterstof wordt de elektriciteit aan boord opgewekt met een brandstofcel. Het plan is om aan het einde van dit jaar tien extra elektrische bussen op de weg te hebben. De mogelijkheden om het aantal waterstofbussen op te schalen worden momenteel ook bekeken.”

En de beren op de weg?

“Er zijn zeker nog uitdagingen bij het rijden met duurzame bussen. Allereerst hebben ze een beperkte actieradius. Zo rijden de elektrische bussen ongeveer tweehonderd kilometer. Dit lossen we vanaf december op door de bussen op te laden bij bepaalde haltes. Bij de bussen die op waterstof rijden zijn er weer andere uitdagingen. Veel mensen hebben bijvoorbeeld nog de perceptie dat waterstof onveilig is maar dat is niet geheel terecht. Dit heeft te maken met onbekendheid met de technologie. Het is uiteraard nodig om veiligheidsmaatregelen te nemen maar de risico’s zijn hiermee zeer goed te beheersen. De bussen zijn bijvoorbeeld uitgerust met extra waterstofsensoren en brandblusinstallaties. Ook in de werkplaats waar de bussen worden onderhouden zijn waterstofsensoren aanwezig.

“We willen graag een voorbeeld zijn in het gebruik van duurzame mobiliteit. Zo nemen we deel aan het ‘High Velocity-project’ waarbij we met meerdere landen de huidige waterstof technologieën marktrijp willen maken. Dit doen we door kennis en testresultaten met betrekking tot waterstofbussen te delen.”

 

 

Alexander Boon, Mobility service Nederland, Eelde, Drenthe in Transitie, CO-2 uitstoot, elektrisch rijden, mobiliteit

Elektrisch rijden; hot or not?

Mensen hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. Zo ook de duurzaamheid van hun voertuig. Een nieuwe ontwikkeling waar organisaties, maar ook individuen gebruik van maken is ‘duurzaam leasen’...

Meer lezen...